کارشناس ادبیات فارسی در گفتگو با الیوم:

کارشناس ادبیات فارسی در گفتگو با الیوم:

شعر، نخستین هنری بود که در خدمت غدیرخم قرار گرفت/ چگونه هنرهای نقاشی،خط و خوشنویسی،پرده خوانی،نقالان و تئاترمذهبی به ترویج فرهنگ غدیرخم پرداختند؟

استاد فروغی گفت: شعر، روایت گری، نقاشی،خط و خوشنویسی،پرده خوانی،نقالان و تئاترمذهبی و... جزو هنرهایی بود که در خدمت متون اسلامی قرار گرفتند و به تشریح واقعه غدیرخم پرداختند.

مهدی امین فروغی کارشناس ادبیات فارسی و پژوهشگر موسیقی آئینی در گفتگو با خبرنگار الیوم با اشاره به اینکه پس از واقعه غدیرخم، شاعران جزو نخستین کسانی بودند که به روایت گری این رویداد مهم تاریخ اسلام پرداختند، گفت: شعر نخستین هنری بود که با غدیرخم بیعت کرد؛ چنانچه در منابع داخلی آمده است که یکی از شاعران عرب در زمان اعلام شدن ولایت امام علی علیه السلام توسط پیامبراکرم(ص)،  در کنار ممبر پیامبر، زبان به مدح امام علی علیه السلام پرداخت و این چنین بود که شعر در صحرای غدیرخم و در کنار ممبر پیامبر (ص) و با امیرالمومنین(ع) بیعت کرد و برخلاف این شاعر که در سالهای بعد، بیعت خودش را شکست اما شعر بر پیمان خود پایدار ماند.

وی ادامه داد: کم کم چهره های شاخصی در بین شاعران عراب  همچون عبدی ظهور پیدا کردند و غدیریه ها سرودند و در آسمان شعر و ادب، کهکشانی از ادبیات علوی ماند و شعر یگانه هنری بود که پیام غدیرخم را به گوش مردم می رساند.

این کارشناس ادبیات فارسی تاکید کرد: شعر در اوایل به عنوان یک هنر، پیشتاز بود و شعر جوشش خودش را آغاز کرد و به دلیل ممنوعیت ها که از سوی حکومت ها در میان ایرانیان ایجاد شده بود، از قرن ۴ هجری به بعد، شعر در زبان فارسی رواج پیدا کرد و آن هم به روایت گری غدیرخم پرداخت و نخستین شعر با بهره گیری از روایت غدیرخم توسط  "کسایی مروزی" شاعر ایرانی در نیمهٔ دوم سده چهارم هجری سروده شد.

فروغی اضافه کرد: پس از کسایی مروزی، بسیاری از شاعران پارسی گو مثل فرودسی،ناصر خسرو، مولانا و... در دوره های بعدی، زبان به ستایش امام علی(ع) و واقعه غدیرخم در شعر خود سرودند.

وی ادامه داد: پس از شعر در میان تمام هنرها، مسیر روایت گری در شعر فارسی شروع شد و سپس شاعران به تصریح به این واقعه پرداختند و سپس نوبت به بیان جزئیات داستان به صورت مفصل و منظومه های شعری شد؛ به طوری که در مجالسی، خوانندگانی به خواندن این منظومه ها می پرداختند وباید گفت که این مراسم ها، سرآغازی بود که نقاشان هم پای در محبت امیرالمومین(ع) بگذارند و در واقع هنر نقاشی پس از شعر به روایت گری واقعه غدیرخم پرداخت.

این پژوهشگر موسیقی آئینی تصریح کرد: دوران خط و خوشنویسی هم آغاز به کار کرد و در خدمت متون دینی قرار گرفت و قرآن کریم با خط خوش نوشته می شد و متونی هم در خصوص غدیرخم با خط خوش و خوشنویسی، کتابت می شد و خوشنویسان از طریق کتابت به گسترش پیام تشیع و غدیرخم پرداختند و در کنار این هنر، معماری روی به تکامل نهاد و خود زبانی برای بیان تعالم دینی شد و پای به میدان گذاشت و معماری و بناهای اسلامی در خدمت تعالم دینی قرار گرفت و باید گفت که معماری هم با زبان خودش پیام غدیرخم را گسترش می داد.

وی اضافه کرد: خوشنویسان با کتیبه های خود در امامزاده و حرم های امامان معصوم(ع)، مساجد و در حسینیه ها، خوشنویسی می کردند و عبارت های دینی و شعرهای ولایی و غدیریه ها را در کاشی کاری به نمایش می گذاشتند و به این طریق، نقاشی توانست در حوزه روایت گری اتفاقاتی را رقم بزند  و سپس نوبت به هنر پرده خوانی رسید و  نقاشانی می نشستند و داستان های مذهبی را که شنیده بودند، روی پرده نقاشی می کردند و پرده خوانان، آنها را برای مردم شرح می دادند.

استاد فروغی ابراز داشت: پس از پرده خوانان، نقالان پای به میدان گذاشتند و  به صورت حفظی به ترویج فرهنگ غدیرخم پرداختند و  سینه آنها دایرالمعارفی بود که آنها را با صدای خوش می خواندند و با حرکات خود، سعی در تجسم آن وقایع داشتند واین مقدمه ای  برای هنرهای نمایشی بود و به مرور زمان،مقدمه ای برای نمایش های گروهی که شاخص ترین گونه نمایش ایرانی ما، بعنوان شبیه خوانی می شناسیم، آغاز شد.

وی گفت: هنرهای نمایشی در ایران، پس از هنرهای تجسمی بود که پای به میدان روایت گری غدیرخم گذاشت و پس از آن هم دوران مشروطه، با تئاترهای مذهبی روبرو هستیم که به صورت مدرن و با شرایط روز، پیام غدیرخم روایت شد و هنرهای مختلف در طول تاریخ هر یک متناسب توانایی خود، به موضوع غدیرخم و مفاهیم دینی پرداختند.

 

این کارشناس ادبیات فارسی در پایان با اشاره به اثرگذاری نمایش بازسازی واقعه غدیرخم افزود: این نمایش میدانی که در شهرستانهای کشورمان برگزار می شود، می تواند مردم را تحت تاثیرقرار دهد و کاری ماندگار و اثرگذار است که باید فیلم هایی از این نمایش میدانی تهیه شده و در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و همچنین صداوسیما پخش گردد.  

 

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.